شغل های قبرس شمالی

قبرس شمالی به دلیل داشتن آب و هوای مدیترانه‌ای، امنیت داخلی و سطح بالای رفاه در زندگی، در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاران خارجی زیادی را به خود جذب کرده‌ است و باعث شده تا بازار کار و اقتصاد این کشور رونق خوبی بگیرد.

کشور قبرس شمالی پتانسیل‌های خوبی برای شروع کسب‌ و کارهای پردرآمد دارد. این کشور با اینکه دارای اقتصادی آزاد و مبتنی بر دولت خود است، دستمزدهای بالا در این سرزمین، توسط بانک جهانی تنظیم می‌شود. بهتر است مهاجران و کارگران بین‌المللی این مسئله را بدانند که برای یافتن شغل در قبرس شمالی رقابت سختی پیش رو دارند.

از آنجایی‌ که مالیات در قبرس شمالی نسبت به سایر کشورهای منطقه‌ی مدیترانه‌ای پایین‌تر است، همه‌گان در می‌یابند که این کشور مزایایی نسبی، نسبت‌ به دیگر کشورها دارد.

شغل های قبرس شمالی

مشاغل با صرفه‌ی اقتصادی کم در قبرس شمالی کدام‌اند؟

از آنجایی‌که قبرس شمالی یک کشور جزیره‌ای است، هزینه‌های مصرف انرژی مانند آب، برق و سوخت بسیار بالا می‌باشد. ایجاد واحدهای تولیدی یا صنعتی نمی‌تواند صرفه‌ی اقتصادیِ خوبی داشته باشد. به‌ همین دلیل واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار کمی در قبرس شمالی مشغول به فعالیت اقتصادی هستند.

پس می‌توانیم بگوییم که مشاغل مربوط به واحدهای تولیدی و صنعتی در قبرس شمالی بسیار اندک هستند؛ اما پتانسیل‌های سرشار دیگری در این کشور برای فعالیت‌های اقتصادی، جای این خلأ را پر کرده‌اند.

کار در قبرس شمالی

فرصت‌های شغلی موجود در قبرس شمالی، به دلیل استفاده‌ی این کشور از دلار و یورو در کنار لیر ترکیه و همچنین پایین بودن نرخ بیکاری در قبرس شمالی، در دسته بندی‌های مختلفی قرار دارند.

اگر شما نیز به دنبال یافتن شغل مناسب در قبرس شمالی هستید، حتما سایت‌های کاریابی و آگهی‌های موجود را بررسی کرده‌اید. در این صورت متوجه شده‌اید که در برخی بخش‌ها، فرصت‌های شغلی بیشتری وجود دارد.

می‌توان گفت که در بخش کشاورزی و خدمات، مشاغل بسیاری زیادی وجود دارد. همچنین به دلیل توریستی بودن این کشور، مشاغل مرتبط با گردشگری و توریست نیز بسیار به چشم می‌خورد.

با توجه به وجود دانشگاه‌های بین المللی و موسسات آموزش عالی در قبرس شمالی، مشاغل مرتبط با امور تحصیلی و دانشجویان نیز بسیار زیاد است.
اکثر مشاغل در قبرس شمالی به صورت فصلی تغییر می‌کنند. به همین دلیل اگر به دنبال پیدا کردن کار در قبرس شمالی هستید، باید به صورت منظم موقعیت‌های شغلی در این کشور را بررسی کنید. در فصل تابستان بیشترین مشاغل مورد نیاز قبرس شمالی مرتبط با گردشگری و در زمستان مرتبط با تحصیل در قبرس شمالی است.

فرصت‌های شغلی در زمینه‌ی تجاری در قبرس شمالی نیز در سال‌های اخیر به دلیل رونق‌های صورت گرفته، افزایش پیدا کرده‌اند. برای اینکه به راحتی و بدون مشکل بتوانید در این کشور کار پیدا کنید، باید تجربه‌ی کافی در یک حرفه‌ی تخصصی داشه باشید.

یافتن شغل زمانی که اقامت قبرس را دارید، بسیار ساده است. قبرس شمالی یک کشور و جامعه‌ی کوچک است. افرادی که در طول روز ملاقات می‌کنید اکثرا سرشناس و با قدرت نفوذ بالا هستند. در طی مراودات روزمره با افراد به راحتی می‌توانید شغل مناسبی پیدا کنید.

برای کار کردن در قبرس شمالی، داشتن مجوز کار الزامی است. مسئولیت اخذ مجوز کار شما بر عهده‌ی کارفرمایی است که برایش کار می‌کنید.

nortern-cyprus-jobs-1

نحوه اخذ اقامت همراهان متقاضی کار در قبرس شمالی

افراد متأهل که خانواده‌دار هستند، یعنی  همسر و فرزند دارند، با رعایت شرایط و ضوابط زیر می‌توانند ویزای اقامت در قبرس شمالی را برای خانواده‌ی خود تهیه کنند:

  • گذشت دست‌ کم یک‌ سال از اقامت متقاضی کار در قبرس شمالی
  • داشتن ویزای کاری، آن‌هم حداقل یک‌ ساله
  • امکان تامین نیازهای افراد خانواده در قبرس شمالی

لیست مشاغل مورد نیاز قبرس شمالی

همانطور که گفتیم پیشرفت‌های این کشور در حوزه‌های مختلف در سال‌های اخیر علاوه بر گردشگری، بخش خدمات را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و در حال حاضر مشاغل زیر در صنعت خدمات در قبرس شمالی بسیار مورد نیاز است:

  • مشاغل مرتبط با بانک
  • بخش آموزش
  • تجارت
  • بیمه
  • مالی و حسابداری
  • املاک
  • ساختمان سازی
  • مراقبت‌های بهداشتی
  • خدمات حقوقی
  • خدمات تجاری
  • مدیریت عمومی
  • ارتباطات

کشاورزی و مشاغل مرتبط با آن نیز در قبرس شمالی، دارای فرصت‌های شغلی بسیار زیادی است.

تجارت بین الملل، در سال‌های اخیر مورد توجه حجم بالایی از افراد قرار گرفته است که همین امر موجب توسعه و در نهایت افزایش فرصت‌های شغلی در آن شده است.
یکی از مشاغل مورد نیاز در قبرس شمالی که جزو شغل های پر درامد در دنیا است صنعت بیمه بوده که دارای حقوق و درامد بالایی است.

nortern-cyprus-jobs-2

لیست مشاغل مورد نیاز قبرس شمالی 2023

طبق آخرین آمار، لیست مشاغل مورد نیاز قبرس 2023 به شرح زیر است:

  • مشاغل مهندسی
  • حسابرسی
  • حسابداری
  • توسعه دهنده‌ی نرم افزار
  • مشاغل کامپیوتری
  • متخصص فروش
  • دندانپزشکی
  • پرستاری
  • داروسازی
  • اپراتور دستگاه و ماشین

نحوه اخذ ویزای کار در قبرس شمالی

برای دریافت ویزای کار در قبرس شمالی نیاز است که درخواست کار از یک کارفرمای معتبر قبرسی داشته باشید. سپس با مراجعه به سفارت قبرس شمالی، با در دست داشتن نامه‌ی درخواست کار توسط کارفرما و سایر مدارک مربوطه، می‌توانید ویزای کار قبرس شمالی را دریافت نمایید.

ویزای کار معمولا 1 سال اعتبار دارد و در صورت رعایت شروط و قوانین، می‌توانید آن را هر ساله تمدید نمایید.

مهارت‌های لازم برای کار در قبرس شمالی

گرچه زبان انگلیسی، زبان رسمی در قبرس شمالی نیست، اما به دلایل زیادی مانند توریستی بودن، مهاجر پذیر بودن و … این زبان در سرزمین قبرس، بسیار رواج دارد. بنابراین تسلط به زبان انگلیسی علاوه بر ترکی استانبولی می‌تواند شانس شما برای پذیرفته شدن در مشاغل را افزایش دهد. اگر بتوانید زبان یونانی را نیز فرا بگیرید، این شانس را دو برابر می‌کنید.

همچنین داشتن یک مهارت خاص مانند آی تی، مهندسی، مالی و … مهارت‌هایی هستند که می‌توانند برای یافتن شغل مناسب به یاری شما بیایند. داشتن رزومه‌ی تحصیلی و کاری قوی و همچنین فارغ التحصیلی از یکی از دانشگاه‌های قبرسی نیز شانس شما را افزایش می‌دهد.

قانون کار در قبرس شمالی

طبق قانون کار در قبرس شمالی، همانند اکثریت کشورها، افراد باید در هفته 40 ساعت کار کنند. روزهای کاری در قبرس شمالی از 4شنبه تا جمعه است. مرخصی کارمندان و کارگران، بین 20 الی 24 روز در سال است.

همچنین مشاغل دولتی، مزایایی را برای کارمندان خود در نظر گرفته‌اند. برخی از آن‌ها عبارتند از: بیمه‌ی عمر، پاداش بازنشستگی، پاداش سالیانه و بیمه‌ی درمانی.

nortern-cyprus-jobs-2
nortern-cyprus-jobs-3

حقوق و درآمد در قبرس شمالی

حقوق و دستمزد در قبرس شمالی، مانند سایر کشورها، هر ساله متناسب با شرایط بازار کار تغییر می‌کند. طبق آخرین آمار در سال 2018 حقوق وزارت کار به صورت خالص برای یک فرد حدود 2058 لیر و حقوق به علاوه‌ی مزایای دریافتی قانونی حدود 2366 لیر ترکیه بوده است. این مبلغ در سال 2021 به 3800 لیر رسیده است.

گرچه این مبلغ نسبت به حقوق دریافتی در اتحادیه‌ی اروپا کمتر است، اما باید در نظر داشته باشید که هزینه‌های روزمره‌ی زندگی و نرخ مالیات نیز در این کشور بسیار کمتر از کشورهای اتحادیه‌ی اروپاست.

اخذ اقامت قبرس شمالی

برای اینکه بتوانید در قبرس شمالی زندگی کنید، ابتدا باید درخواست اقامت دهید. در اولین مراحل، به شما اقامت موقت یک ساله اعطا می‌شود. بعد‌ها باید مجدد آن را تمدید کنید.

دریافت اقامت قبرس شمالی ( موقت و دائم )، مانند سایر کشورها، قوانین خاص خود را دارد. چنانچه فردی اقامت موقت قبرس شمالی را داشته باشد و حداقل به مدت 5 سال در قبرس حضور قانونی داشته باشد ( تمدید اقامت موقت )، در صورت داشتن شرایط و اعلام شده از سوی دولت، می‌تواند اقامت دائم خود را دریافت نماید.

پس از گذشت حداقل 10 سال زندگی در قبرس شمالی، می‌توانید برای دریافت پاسپورت قبرسی خود اقدام نمایید.

سوالات متداول مشاغل مورد نیاز قبرس شمالی

  • مواردی که باعث افزایش شانس در یافتن شغل در قبرس شمالی می‌شوند، کدامند؟

تسلط به زبان‌های انگلیسی، یونانی و انگلیسی

داشتن مدرک تحصیلی معتبر

داشتن رزومه و سابقه‌ی کار قوی

فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های قبرسی

  • حداقل حقوق ماهیانه در قبرس شمالی چه میزان است؟

طبق آمار در سال 2021 حداقل حقوق دریافتی بر اساس قانون کار در این کشور، 3800 لیر ترکیه بوده است.

  • آیا می‌توان در مشاغل دولتی قبرس شمالی استخدام شد؟

خیر این امکان فقط برای افراد بومی این کشور وجود دارد.

  • آیا ایرانیان برای کار در قبرس شمالی نیاز به اخذ ویزا دارند؟

ایرانیان برای ورود به قبرس شمالی نیازی به اخذ ویزا ندارند. شما باید ابتدا از یکی از روش‌های دیگر وارد خاک این کشور شده و سپس برای دریافت اجازه‌ی کار اقدام نمایید.

  • چطور می‌توان اقامت دائم قبرس شمالی را بدست آورد؟

اگر فردی اقامت موقت قبرس شمالی را داشته باشد و حداقل به مدت 5 سال در قبرس حضور قانونی داشته باشد ( تمدید اقامت موقت )، در صورت داشتن شرایط و اعلام شده از سوی دولت، می‌تواند اقامت دائم خود را دریافت نماید.

  • آیا با داشتن اقامت دائم قبرس شمالی، می‌توانم پاسپورت قبرسی بگیرم؟

فردی که اقامت دائم کشور قبرس شمالی را دارد، می‌تواند پس از گذشت حداقل 10 سال زندگی در قبرس شمالی ( موقت و دائم )، برای دریافت پاسپورت قبرسی خود اقدام نماید.

  • روش‌های اخذ اقامت موقت قبرس شمالی کدامند؟

شما می‌توانید از طرق زیر برای دریافت اقامت موقت قبرس شمالی اقدام نمایید:

  1. تحصیل در قبرس شمالی
  2. خرید ملک در قبرس شمالی
  3. سرمایه گذاری در قبرس شمالی
  4. ازدواج در قبرس شمالی
5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک گذاری :

زهرا مهمانپرستAuthor posts

من زهرا مهمانپرست دارای مدرک لیسانس حسابداری هستم. از کودکی علاقه به نوشتن داشتم. طی سال‌هایی که مشغول به کار در زمینه‌ی مالی بودم، به کار ترجمه و خلاصه نویسی متون هم می‌پرداختم.زمانی که متوجه شدم پتانسیلم توی زمینه‌ی نویسندگی بیشتر از مسئله‌ی مالی هست، با یادگیری اصول و قواعد تولید محتوا یونیک، سئو، مقاله نویسی، کار با انواع قالب‌های سایت و … مسیر شغلیم رو تغییر دادم و الان نسبت به قبل خیلی خوشحال‌تر و موفق‌تر هستم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *